Home » , » Save The Children of Syria

Save The Children of Syria

Written By Dedi E Kusmayadi Soerialaga on Senin, 16 Juni 2014 | 6/16/2014

Save The Children of Syria
Konflik di Syria kini telah masuk tahun keempat semenjak mulai meletus pada Maret 2011 oleh Rezim Syiah Alawiyyin Bashar al-Assad. Namun begitu dari ke hari ini tidak ada perkembangan positif bahwa konflik ini akan berakhir.

Angka kematian kini sudah tercatat 160,000 orang, dengan 13,000 darinya adalah anak-anak. Ini merupakan suatu malapetaka kemanusiaan yang besar selepas tragedi Rwanda 1994 dan tidak boleh dipandang ringan oleh siapapun. Data terbaru dari UN menunjukkan bahawa terdapat lebih kurang 9 juta rakyat Syria akibat konflik ini, dengan 6.5 juta orang adalah pelarian didalam Negara sendiri (internally displaced person), dan 2.6 juta lagi menjadi pelarian di Negara lain, dan kebanyakan mereka berada di Negara jiran seperti Lubnan, Turki dan Jordan.

Menurut data UN, 5.7 juta anak-anak telah menjadi korban akibat konflik tersebut menyamai jumlah anak-anak yang sedang belajar di 40 buah sekolah terbesar di Amerika Serikat dengan 1.4 juta kini terpaksa meninggalkan Syria sebagai pelarian di negari orang.


Terancam Risiko Gangguan Dan Eksploitasi Seksual

Anak-anak, terutamanya yang tinggal dicamp-camp pelarian yang padat, juga terancam kepada risiko gangguan dan eksploitasi seksual.

Di dalam artikel yang disiarkan oleh International Business Times yang bertajuk Syrian Refugees Crisis : Girls Sold as Sex Slaves To Aged, Wealthy Arabs dengan jelas menggambarkan bagaimana anak-anak perempuan dieksploitasi secara seksual malah telah wujudnya agen-agen pencari jodoh (matchmakers) yang mengambil peluang dan keuntungan di atas kesengsaraan yang dihadapi oleh rakyat Syria.

Malah banyak kasus kesehatan juga turut dilaporkan oleh PBB mengenai penderitaaan seksual kepada wanita dan anak-anak ketika mereka ditahan di dalam penjara. Tidak cukup dengan itu, anak-anak Syria juga kini berhadapan dengan masa depan yang kelam dimana semenjak konflik ini berawal pada 201, sistem pendidikan di Syria juga turut terbabit.

Lebih kurang 3 juta anak-anak, di dalam dan luar Syria, tidak dapat menyambung pendidikan mereka. Syria bukan saja berhadapan dengan konflik yang tiada berkesudahan malah akan terpaksa berhadapan dengan generasi yang tidak punya tujuan dan tidak berpendidikan (lost generation).

Dampak dari perkara ini amat besar bukan saja kepada Negara Syria pada masa akan datang, malah Negara-negara yang menerima pelarian-pelarian Syria ini juga akan mengalami kesan apabila anak-anak ini kelak besar tanpa membawa nilai moral yang baik dan tidak mampu menjadi pemimpin harapan pada masa akan datang.

#SaveTheChildrenofSyria

0 comments:

Alhamdulillah wa'syukurilah Bersyukur padamu ya Allah Kau jadikan kami saudara, Indah dalam kebersamaan

UP DATE VIDEO PKS

TOTAL LAYANGAN BULAN INI

TRENDING

 
Copyright © PKS DPC Sumedang Utara - All Rights Reserved
    Facebook Twitter YouTube